Pembelajaran Abad Ke-21 : 9 Contoh Aktiviti Dalam Kelas



Pembelajaran abad ke-21 (PAK-21) merupakan salah satu elemen yang penting dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Ramai guru berasa takut dan keliru dengan PAK-21 kerana kurang memahami konsepnya . Sebenarnya, PAK-21 menekankan pembelajaran berpusatkan murid dan berunsur kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT).

Berikut ialah 9 contoh aktiviti dalam kelas yang boleh digunakan oleh para guru dalam bilik darjah abad ke-21.

1. Round Table

*Murid duduk dalam kumpulan dan guru mengemukakan satu topik.
*Secara bergilir, murid memberi dan mencatat satu idea dengan menggunakan pen dan kertas yang sama.
*Hasil dapatan dirujuk dan dibentang.
*Sesuai untuk murid tahap dua sekolah rendah dan murid sekolah menengah

2. Think-Pair-Share
*Guru memberikan topik dan murid berfikir sendiri dalam jangkamasa tertentu.
*Masa tamat dan murid berkongsi idea bersama pasangan.
*Murid seterusnya berkongsi idea dengan keseluruhan kelas.

3. Hot Seat
*Aktiviti susulan selepas murid membuat bacaan dan kajian (secara individu atau kumpulan).
*Seorang murid akan duduk di kerusi yang disediakan dan menjadi 'pakar'.
*'Pakar' tersebut akan menjawab soalan yang dilontarkan oleh murid lain.

4. Deklamasi Sajak / Nyanyian
*Murid diberi masa untuk membuat persediaan dalam kumpulan.
*Guru memberi tajuk dan murid boleh mengubahsuai mengikut kreativiti dan kesesuaian.
*Murid membuat persembahan di hadapan kelas.

5. Pembentangan Hasil Sendiri
*Murid diberi tajuk dan membuat pembentangan untuk mempersembahkan hasil dapatan.
*Murid boleh menggunakan pelbagai cara dan bahan untuk membuat pembentangan.

6. Role-Play
*Murid diberi peranan dan watak.
*Murid diberi masa untuk membuat persediaan.
*Murid membuat persembahan dengan memainkan peranan.

7. Gallery Walk
*Aktiviti selepas kajian untuk mempamerkan hasil dapatan.
*Murid menampal hasil kerja di dinding untuk dilihat oleh kumpulan lain.
*Murid boleh menulis komen tentang hasil kerja kumpulan lain pada sticker note dan menampalnya di atas hasil kerja tersebut.

8. Three Stray, One Stay
*Kaedah alternatif pembentangan kumpulan.
*Hasil kerja ditampal.
*Seorang ahli kumpulan akan tinggal di situ untuk memberi penerangan.
*Ahli lain boleh bergerak ke kumpulan lain untuk melihat dan menyoal hasil kumpulan lain.

9. Peta i-Think
*Menggunakan peta pemikiran sebagai alat untuk menjana idea murid.
*Peta i-Think boleh digunakan sebagai alat untuk murid membuat kajian dan dipersembahkan dalam bentuk grafik.

Sumber: http://www.mykssr.com

No comments

Powered by Blogger.